Kansiluonnoksen osa tulevaan Tukikohta -alppariin (kaupoissa taivas tietää milloin) |
Koska maan
koiranleukaisin militaria- ja ylijäämäkauppa Varusteleka on päättänyt pitää
toukokuussa eeppisen markkinalauantain, ja järjestää paikalle myös muutaman
sarjakuvapiirtäjän, joilla on löyhä tai kiinteämpi kytkös taistelujen maailmaan,
olen päättänyt tehdä muutaman seuraavan päivityksen ihan tästä sotasarjakuvateemasta.
1940-luvulla poltettiin tupangia. Onneksi sellainen paha tapa on jo ihan historiaa. |
Itsehän arvelen
olevani mukana listassa lähinnä taannoin Zum Teufel -kustannusyhtiöltä julkaistun Paluu Rajan Takaa – sarjakuvatuotokseni ansiosta. Hiukan nyrjähtäen
se on osa trilogiaa, jota puuskittain ja aina talouden salliessa nivomme kokoon
käsikirjoittaja Esa Niskasen kanssa (Niskanen kirjoitti jo tekstin jatkoon, mutta
piirrostyö on tunnetusti hidasta ja aikaaviepää).
taustatutkimusosastomme työntouhussa. |
Nyrjähtäen siksi,
että tällä hetkellä piirustuspöydällä on trilogian osa kolme, työnimellä Tukikohta. Paluu Rajan Takaa olikin siis osa 2. Käsikirjoittaja sommittelee
vielä prequel-osaa 1, joka tulee kertomaan tarinan sankarin, Mauri Niskasen, lentäjäntien alkuvaiheista.
Osaa 1 varten
taustamateriaaleja tutkiessamme olemme myös löytäneet virheen juuri mainitusta
osasta 2: Paluussa Rajan Takaa näkyy Kauhavan lentosotakoulun koulukoneena
Focke-Wulf Stieglitz. No, niinä vuosina, kun suomalainen sotalentäjä olisi
ollut lento-oppilaana, Kauhavalla treenattiin Letov S218 Smolikeilla. Tiedämme
tämän, emmekä aio muuttaa kuvaa: se on painettu, ja sillä selvä.
Joka tapauksessa seuraava osa laveassa saagassamme tulee olemaan tuo Tukikohta. Jälleen kerran lentäjäsankari on yksin ylivoimaa vastaan, ja tappion karvas katku alkaa tuntua ruutipölyn ja bensiinin aromin läpi. Mutta eihän sankari olisi sankari, jollei puskisi tarmokkaasti eteenpäin sitä kuuluisaa suomalaista sisua osoittaen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti